Centenari enric valor

divendres, de juny 08, 2012

El embolic dels autobusos d'alcoi

Comencem desde el principi.
Amb el final del sanusisme ( el periode de gobern de josep sanus a alcoi) es van privatitzar dos serveis publics.Un fou el del aigua i el altre dels autobusos.La privatització de aigua va portar una gran movilització ciutadana amb la seva corresponent manifestació, unes quantes concentracions, la recollida de signatures per demanar un referendum i la ruptura del pacte de gobern per part de esquerra unida i nova esquera.
Avui ningú recorda tot el embolic de la privatització del aigua perque mes o menys el servei funciona bastant be i no s'han produit totes les desgracies que estaven anunciades.
Amb el tema de la privatització del autobus fou diferent la reacció del sector progresista de la ciutat.Alcoi es un poble on existeix una cultura del vehicle privat molt forta i no es veia tan malament el fet de gestionar de manera externa aquest servei.Recordeu les promeses que es feien en la contrata?
Es prometia millorar la flota de autobusos.Fent que aquestos foren accesibles a persones amb dificultats fisiques.
Es deia que es faria un servei comarcal, unint alcoi amb ibi amb una linea i amb cocentaina i muro amb altra linea.
Anava a millorar-se el tema dels bonos fent-los mes moderns.
A les parades anava a situar-se elements electronics que informarien als usuaris del temps de espera del pas de cada autobus.
Es reduiria la frequencia de pas.
S'arribaria a zones de la ciutat que fins aquell moment no tenien servei i fins i tot a les urbanitzacions del extraradi de la ciutat.
Totes aquestes mesures farien augmentar el nombre de pasatgers i permetrien que el servei fora rentable.Recordem que en aquell moment tres milions de usuaris tenia el autobus i que ara te la meitat.
Si mireu les promeses fetes podeu obserbar que menys el nou model de bono bus, alguna millora dels autobusos i el tema del pas per barris com el viaducte o la zona alta del eixample la resta de promeses a quedat prou fluixa.
El autobus no arriba a ibi.La idea de fer passar el autobus de cocentaina i muro va dura poquet.Si ets minusvalit pujar al autobus es un calvari i els retols avisan del pas del proper autobus son encara una utopia.
La privatització del servei tenia una trampa amagada que a reventat tots els anys al pressupost municipal i es la exigencia de la empresa concesionaria de rebre una compensació per el deficit de passatgers.Tots els anys el ajuntament a tingut que compensar a la empresa amb quantitats que superene el milio de euros.
I amb tot aquest embolic ha arribat el conflicte amb els treballadors.El ajuntament vol revisar la contrata, la empresa concesionaria (subus) no paga als treballadors com a eina de pressió  i els treballadors fan vaga al vore que fa uns quants mesos que no cobren i que el problema pot empitjorar allargant-se en el temps.
Veient tot el que ha passat la solució mes possible seria la de rescatar la contrata i que el servei tornara a ser public.Pero penseu que el bloc i el psoe estan en aquesta postura?
Jo crec que no i veig que en tot aquest conflicte els treballadors acabaran mal.Per tot aquell rollo dels sabotatges mes o menys anonims i perque no veig que socialment a alcoi interese molt continuar tenint un servei de autobusos com el que tenim actualment

3 comentaris:

Lluís ha dit...

Al fil del que dius, crec recordar fa uns anys una polèmica que va destapar el propi Paco Blay, respecte a la irregularitat en la numeració dels tiquets, el que li permetia a l'empresa unflar el dèficit de passatgers i, de pas, la subvenció.
Jo pense que l'autobús urbà sempre serà deficitari a Alcoi, així que s'hauria d'estudiar bé com es perden més diners, si fent-lo públic o com està fins ara.

Salut!

dimoni de xiquet ha dit...

Hola viper.
La "polemica" de paco blay es referia a que en molts autobusos es posava al tiket una parada diferent a la que pujaves.Per exemple, si pujaves a la alameda el tiket posava sant nicolau, sense tenir una explicació massa clara del perque de tot.
El servei de autobusos no te perque ser deficitari.Caldria que tothom fos mes riguros en la gestió i que la ciutadania fos conscient de que en moltes ocasions paga la pena anar en bus.
gracies per la visita.

Anònim ha dit...

El que va destapar Paco Blai, era que els tickets que emet Tuasa uns anaven numerats, amb la corresponent identificació fiscal, inclòs el número de factura i altres anaven sense eixa identificació.

Que es va plantejar amb açò, que l'empresa possiblement portava dues comptabilitats i quan a aquesta li interessava reduir el nombre d'usuaris utilitzava esta "trampa" i presentava a l'ajuntament pèrdudes.